Printin vastaisku

Voi olla, että lentolehtinen tai suoramainos on ikivanha keksintö, mutta miksi sitä ei kannattaisi edelleen käyttää? Miksi ei, sillä suora toimii, on edullinen, on ympäristöystävällinen ja vetoaa aisteihin. Tutkimusten mukaan ostajat lukevat mainoksensa mieluiten printistä.

Printin asemasta markkinoinnissa on kannettu  huolta jo jonkin aikaa. Lehtien levikit laskevat, ilmoitusmyynnit vähenevät ja painoala on ongelmissa. Kehitys on ollut yleismaailmallinen ilmiö, mutta pohja on esimerkiksi Yhdysvalloissa saavutettu ja samankaltaisia ennusmerkkejä on nähtävissä myös Euroopassa. Kansainväliset tutkimukset viittaavat siihen, että edessä on printin vastaisku.           

Tätä tukevat monet asiat. Ehkä suurimpana vaikuttimena on painotekniikan huikea kehitys. Mainonnan ja markkinoinnin alalla on aina vannottu suuren luovuuden nimiin ja nyt siihen tarjoutuu mahdollisuuksia juuri printin alalla.

– Mainostajat toimivat kuitenkin sopulien tavoin ja juoksevat yhden asian perässä. On muodissa käyttää varoja nettimainontaan, vaikka tutkimukset osoittavat kiistatta, että ihmiset haluavat mieluiten lukea mainoksensa printistä. Lisäksi tiedetään, että nettimainonta ärsyttää, mutta printti ei, sanoo liittojohtaja Lasse Krogell Graafinen Teollisuus ry:stä.

Menestyjät uskovat

Lasse Krogell puhuu suoran puolesta. Hän on tehnyt pitkän uran graafisessa teollisuudessa, ja uskoo tulevaisuuden suuriin mahdollisuuksiin.

– Printin puolesta puhuvat monet asiat. Kun sanotaan, että kaupalla menee huonosti, voi myös kääntää katseensa suuriin menestyjiin. Esimerkiksi Gigantti ja urheilutavaratalo XXL menestyvät. XXL jopa niin, että teki jo ensimmäisenä vuotenaan positiivisen tuloksen. Mitä he tekevät? Ovat koko ajan panostaneet printtiin.

Kun verkkokauppaan erikoistunut kameraliike Rajala Pro Shop järjesti Magic Monday -kampanjan, he ilmoittivat siitä Helsingin Sanomien etusivulla. Sen seurauksena kauppa kävi ja heidän nettiserveri kaatui.

Krogellin mukaan netti on tietenkin tullut jäädäkseen. Verkkokauppa kasvaa kasvamistaan, mutta toimiakseen se tarvitsee tuekseen suoraa. Ihmiset rakastavat esimerkiksi kuvastoja ja lukevat mielellään hyviä mainoksia sekä sanomalehdistä että suoramainoksista.

Raha puhuu

Mainonnassa ja markkinoissa rahalla on keskeinen rooli. Mainostaja ostaa aikaa tai tilaa mediasta rakentaakseen omaa brändiään ja myydäkseen tuotteitaan. Sijoituksen onnistuminen näkyy myynnissä. Talouden termein puhutaan ROI:sta (return of investment). Tämä on tunnusluku, joka ilmaisee, kuinka paljon investoinnille saadaan tuottoa.

Tutkimusten mukaan mainosrahojen investointi printtiin antaa tulokseksi paremman ROI:n kuin muut mediat. Erityisen kustannustehokas on osoitteeton suora, Krogell sanoo. Osoitteettoman suoran yhteydessä puhutaan usein mainoskielloista. Ne ovat todellisuutta, mutta eivät ole kampanjoiden onnistumisen kannalta niin oleellisia kuin luullaan. Vuoden 2015 tilanteen mukaan postiluukkujen määrä on Suomessa lähes 2,9 miljoonaa. Mainoskieltolappu on noin 407 000 laatikossa. Noin 86 prosenttia siis haluaa mainosjakelua, joka sisältää paikallisen ilmaisjakelulehden sekä yrittäjien mainokset. Jos postiluukussa olevia mainoskieltoja verrataan nettimainosten kieltoon, printti voittaa siinäkin. Noin 26 prosenttia ihmisistä kieltää nettimainonnan, kun printin luku on siis 15.

Vastaanottaja unohtuu

Lasse Krogell hämmästelee mainostajia, koska he eivät ota huomioon asiakkaiden asenteita. Suomalaiset pitävät Sanomalehtien Liiton tutkimuksen mukaan painettuja sanomalehtiä selvästi mieluisimpana välineenä. Tätä eivät mainostajat todellakaan tunnu uskovan, koska lehtimainonnan alamäki on jatkunut. Mainostajat panostavat mieluummin verkkoon, elokuviin, ja ulkomainontaan.

Kuitenkin 45 prosenttia suomalaisista nostaa sanomalehdet ykköseksi, kun kysytään, mistä he mieluiten lukevat mainoksensa. Myös Mark Forumin tuore tutkimus tukee Sanomalehtien liiton tutkimusta. Sen mukaan 65 prosenttia tykkää kotiin jaetuista mainoksista. Parempaan tulokseen yltävät vain ilmaisjakelulehdet ja maksulliset sanomalehdet. Perää pitävät sosiaa•linen media, radio, ja internet.

Lue lisää: printpower.fi