Vepsäläinen pähkinänkuoressa

  • suomalainen kalustetalo
  • liikevaihto n. 50 miljoonaa euroa
  • 20 omaa myymälää 16 paikkakunnalla
  • lisäksi operoitavana Helsingin keskustassa BoConcept-, Habitat-, Hästens-, Fritz Hansen ja Tempur Sleep center –myymälöitä.
  • näiden lisäksi Tallinnassa BoConcep myymälä
  • markkinointikanavina printtimediat ja suora
  • miljoonan painoksen lehti viidesti vuodessa
  • lehti kohdennetaan tarkasti
  • vaikutus tutkitaan huomioarvotutkimuksin.

Suora myy ja tukee brändiä

Vepsäläinen on korkeaan laatuun keskittynyt suomalainen kalustetalo. Markkinoinnissa ei ole tarkoitus myydä suurilla alennusprosenteilla, vaan laadun ja oikean hinnan mielikuvilla. Tämän vuoksi tarvitaan suoraa, joka myynnin lisäksi tukee brändiä.

Esimerkiksi viime vuonna teimme viisi 16-sivuista tabloid-lehteä, jotka jaettiin miljoonaan talouteen. Se tarkoittaa käytännössä noin 40 prosentin peittoa kaikista Suomen talouksista, kertoo markkinointijohtaja Walter Ihander. Suoran lisäksi käytämme myös printtimediaa, koska liikkeitämme on 16 paikkakunnalla eri puolilla Suomea. Se ei kuitenkaan riitä. Tarvitsemme muutakin markkinointia, koska sanomalehtien tilaaminen on vähentynyt. Emme tietenkään tiedä, missä määrin tilaukset ovat vähentyneet meidän kohderyhmässämme, mutta toisaalta Suora on erinomainen keino brändin laadukkaaseen esittelyyn, Ihander korostaa.

Valikoidut postiluukut

Suora on Vepsäläiselle massamarkkinointia, koska painosmäärä on suuri ja tavoitteena on valtakunnallinen peitto.

Tästä huolimatta olemme pystyneet kohdentamaan jakelua hyvässä yhteistyössä SSM:n kanssa. Heidän kehittyneiden tietojärjestelmiensä avulla olemme voineet rajata jakoalueita postinumeroita pienempiin osiin.

-Tiedämme esimerkiksi sen, että meidän asiakkaamme painottuvat lähinnä omistusasunnoissa asuviin, ei niinkään vuokralla asuviin. Näin pystyimme yhteistyössä SSM:n kanssa rajaamaan jakelua ja säästämään huomattavasti kustannuksissa.

-Olemme olleet todella tyytyväisiä siihen tapaan, jolla SSM on tehnyt kanssamme yhteistyötä. He ovat olleet aidosti kiinnostuneita meidän liiketoiminnastamme ja hakeneet ratkaisua, joka auttaa meitä menestymään ja onnistumaan, Ihander korostaa.

Tutkimukset ovat auttaneet kehitystyössä

Vepsäläinen on käyttänyt myös SSM:n tutkimuspalveluita.

Esitteemme on saanut hyviä tuloksia tehdyissä huomioarvotutkimuksissa. Se on vakuuttanut meidät siitä, että olemme tehneet oikeita ratkaisuja lehtemme suhteen.

-Tätä ovat osoittaneet myös tulokset. Varmin osoitus on tietenkin aina ovipumppu tai kassakone. Ne ilmoittavat aina välittömästi suoran jälkeen, että lehti on huomattu.

Myös lehden suunnittelussa teimme tuloksekasta yhteistyötä SSM:n kanssa. Me emme esimerkiksi tyytyneet vain standardiin tabloidkokoon, vaan päädyimme aavistuksen kookkaampaan formaattiin. Tämä sen vuoksi, että mainosposti jaetaan alueellisen tabloid-kokoisen ilmaisjakelulehden välissä. Meidän tuotteemme on hieman suurempi, jolloin se huomataan, mutta kuitenkin juuri sen kokoinen, että se menee luukusta taittamatta, Ihander kertoo.

Lue Walter Ihanderin haastattelu kokonaan Suora-asiakaslehdestämme.