Vaikka jäätelöautojen iloinen tunnusmelodia ei talvikuukausina kaiukaan, Suomen Jätskiauto Oy:n yrityksissä tehdään rajusti töitä. Ostavat taloudet kautta maan etsitään tiiviissä yhteistyössä SSM:n kanssa.

Jäätelön myynti liikuteltavasta myyntipisteestä on vanha idea. Aikanaan sitä tekivät miehet toreilla ja turuilla suoraan kärrystä, jonka oleellinen osa oli iloisesti laulava posetiivi. Nyt vastaavanlainen kutsu raikuu jätskiautojen kaiuttimista kun ne lähestyvät myyntipisteitä. Jos entisajan jätskimyyjälle riitti kaupungin keskeinen tori ja sen lähitienoot, enää ei näin ole. Asiakkaat on löydettävä tehokkaasti ja turhia ajokilometrejä on vältettävä. Menestymisen elinehto on hyvä reitin suunnittelu.

Täysin kotimainen

Suomen Jätskiauto Oy on täysin kotimainen, franchising-periaatteella toimiva yritys. Ketjun johto on Kuopiossa ja myyntitoimintaa pyörittää kuusi franchising-yritystä eri puolilla maata.

Suomen Jätskiauto Oy aloitti toimintansa keväällä 2014 kun kansainvälisomisteinen ketju oli lopettanut toimintansa Suomessa. Ensimmäisenä vuonna kaikkien ketjuun kuuluvien yritysten yhteenlaskettu liikevaihto oli 4,3 miljoonaa euroa. Viime vuonna luku oli jo 7,3 miljoonaa ja tälle vuodelle on tavoitteeksi asetettu 8,5 miljoonan euron liikevaihto.

Laitisen mukaan jäätelönmyynti jäätelöautoilla on herkkää liiketoimintaa. Huonot säät näkyvät myynnissä heti ja tulokseen tekemiseen tarvitaan hyvien tuotteiden lisäksi hyvät myyjät ja ennen muuta huolella suunnitellut reitit.

Koko liiketoiminnan tulos on tehtävä lyhyenä aikana. Ensimmäiset autot lähtevät reiteille maaliskuussa ja ajot lopetetaan syyskuussa. Tänä aikana on tehtävä tulos, joten markkinoinnin onnistuminen on lähes kuolemankysymys tavan liiketoiminnan kannalta.

Hyvä markkinointi ja sää tuovat parhaan myynnin

Seppo Tumppila ja Juha Lauronen ovat Etelä-Suomen Jäätelö Oy:n yrittäjiä. Helmikuun räntäsäässä he odottavat Vantaan konttorissaan innolla sesongin alkua. Pelkästä odottelusta ei kuitenkaan ole kyse, vaan suunnittelutyöstä, jolla varmistetaan tulevan sesongin onnistuminen.

Ylivoimaisesti tärkein markkinointivälineemme on SSM:n suorajakeluna toteutettu mainoksemme. Sen kohdistaminen on onnistunut hyvin ja odotamme mainoksen toimivan myös tänä vuonna, sanoo Seppo Tumppila.