Kouvolan vireä teatteri tarvitsee yleisönsä

Kouvolan Teatteri on vireä taidelaitos. Viidestä seitsemään ensi-iltaa vuodessa ja kustakin produktiosta noin 20 esitystä. Nämä esitykset tarvitsevat yleisönsä, minkä löytämisessä suora on kustannustehokas keino.

Tärkein suoramarkkinointikampanjamme on toiminta-alueemme jokaiseen savuun kahdesti vuodessa jaettava Kaakon Teatterit -lehti. Sen painos on 167 000 kappaletta ja siinä esitellään Kouvolan teatterin lisäksi Imatran, Lappeenrannan ja Kotkan teattereiden ohjelmistot.

 

Oma lehti on kustannustehokas ratkaisu

Lehti tavoittaa laajalle alueelle sijoittuvan yleisöpotentiaalimme ja on siihen nähden erittäin kustannustehokas ratkaisu, sanoo Kouvolan teatterin markkinoinnista vastaava Riikka Harmaala.

Hänen mukaansa SSM:n Kymenlaakson alueen Jakelusuora Oy on erittäin luotettava paikallinen kumppani. Aikataulut ovat hyvin pitäneet ja toiminta on ollut täsmällistä ja laadukasta. 

 

40 000 katsojaa vuodessa

Kaikkiaan Kouvolan Teatteri kerää lehtereilleen noin 40 000 katsojaa vuodessa. Kaakon Teatterit –lehden lisäksi katsojia houkutellaan lehtien perinteisillä printtimainoksilla, jotka keskittyvät kulloistenkin esitysten markkinointiin sekä teatterin omaa asiakasrekisteriä ja sosiaalista mediaa hyväksi käyttäen.

Tämän lisäksi Kouvolassa ilmestyy Tunne-lehti. Se poikkeaa formaatiltaan Kaakon Teatterit –lehdestä ja on toimituksellisempi ja uutismaisempi. Lehdessä on artikkeleita ja tapahtumien tiedotusta. Lehteä julkaisee nk. Tunne-ryhmä, jossa ovat mukana kaikki Kouvolan kulttuuritoimijat. Tämän lehden painos on 50 000 ja levikki 46 000.

Olemme myös harkinneet mahdollisuutta tapahtuma- ja produktiokohtaisesti kokeilla SSM Jakelusuoran kanssa osoitteetonta suoramarkkinointia, mutta päätöstä ei ole sen suhteen tehty. Se voisi kuitenkin toimia hyvänä keinona hankkia uusia katsojia. Nykyiset markkinointitoimenpiteet kohdistuvat pääsääntöisesti vakiintuneille teatterissa kävijöille, Harmaala sanoo.